Je doelgroep bereik je met inhoud
Of je nu een duur abonnementenblad of een gratis website levert, de inhoud bepaalt of je gelezen wordt. En als de inhoud door velen wordt gelezen, dan kun je adverteerders aan je binden. En als je adverteerders hebt, dan heb je banners. Of advertenties. Of beide. En alles tezamen vormt je content.
De plank is de onmisbare schakel tussen redactie, opmaak en verkoop. En dat zijn toevallig de drie pijlers van de uitgeverij. Geen wonder dus dat Content2Publish de plank als middelpunt plaatst. Door deze plank – de indeling van een (digitale) editie – deze meerwaarde toe te kennen, geef je jezelf als uitgever en alle betrokkenen de mogelijkheid en vrijheid te handelen op basis van direct op te vragen informatie. Alles via internet, dus altijd, overal.
Content is de basis
Iedere editie begint met een redactieoverleg. Daarin wordt onder meer bepaald wie welk artikel waarover gaat schrijven. Wie welk of wat voor beeld aanlevert. Hoeveel woorden/pagina’s een artikel moet worden. Kortom, wie doet wat, waarom en hoeveel. Ook wordt bepaald welke mensen er van buitenaf zullen worden benaderd om een artikel of beeld te leveren. En wellicht wordt er al een eerste volgorde bepaald.
Al deze informatie kan tijdens de vergadering of direct na afloop in Content2Publish worden geplaatst. Sales is al druk bezig geweest met de verkoop en de eerste advertenties zijn al binnen. Een eerste omvang (aantal pagina’s) wordt berekend, de eventuele advertentietargets worden bijgesteld. Bij print wordt daarbij nog de omvang bepaald op een veelvoud van 4, 8 of 16, al naar gelang de afspraken met de drukker.
Content2Publish houdt rekening met de kenmerken, rubrieken en vaste advertentieplaatsen van een titel en kan op basis van deze informatie daarom al een volledige plank produceren. Er hoeft dan nog geen letter te zijn geschreven. Door het toekennen van kleurcodes, waarvan sommige geheel automatisch, gaat de plank zich de dagen erna vullen. De eerste artikelen komen binnen, evenals sommige beelden, dus ook de opmaak kan starten.
Opmaak en druk
Content2Publish is een internetservice en staat los van andere programma’s. Je hebt als uitgever dus wel een opmaakprogramma als InDesign nodig, of een opmaakbureau elders. Het voordeel van Content2Publish is juist hier dat het online werkt. Dat betekent dat je kunt communiceren via Content2Publish. Je opmaker hoeft dus niet per se in eigen huis te zitten. Flexibiliteit in werken dus, zonder de content uit het oog te verliezen.
Advertenties die via Ad2Print worden aangeleverd kunnen rechtstreeks door naar de drukker. Dat geldt voor de pagina- en spreadadvertenties. Deze hoeven dus niet in het totale document te worden geladen. Dat betekent lichtere bestanden met voornamelijk eigen inhoud. Daarbij houd je belangrijke zaken – je eigen content en die van de adverteerder – technisch strikt gescheiden.
Oplossingen voor digitale publicaties
Content2Publish is oorspronkelijk gebouwd voor print en daar valt in eerste instantie dan ook het meeste profijt te halen. Dat neemt niet weg dat we druk bezig zijn met nadenken en werken aan het geschikt maken voor digitale publicaties. Digitale magazines die on- en offline kunnen worden gelezen zijn natuurlijk geen enkel probleem. We kijken nog naar verbanden met bijvoorbeeld website, e-mail en video. Want voor alles geldt uiteindelijk: content is de basis!
De volgende pagina gaat dieper in op onze oplossingen voor advertentiemanagement: Ad2Print en Banner2Base.
Jos Koene
Content is de basis